lørdag 7. mai 2011

Push på rådhuset


Fredag 6. mai var jeg endelig med ut på location! Jeg fikk en detaltjert plan for dagen på epost av Karianne Berge, (Indie Film) som selv ikke skulle være med. Jeg måtte opp på Oslo Rådhus kvart på 9, hvor jeg møtte Even og August (også Indie Film). Vi skulle filme et av de siste shotsene til Pushwagner-filmen. Push skulle stå oppe på den «balkong-aktige» gangen under (og over, forsåvidt) en vegg fult av malerier inne i hallen i rådhuset og strekke ut armene sine, også skulle det legges noen digitale effekter på det, bl.a så det er hans eget maleri han står forran, tror jeg det var. Dette er et klipp til introen av filmen.

Vi hadde 3 timer på oss til å rigge opp til denne scenen. Det var jeg som tok imot budbilen med alt utstyret og alle bar inn og samarbeida om å sette opp to gigantiske dagslys-lamper som skulle stå i hallen og peke opp mot Push, og jeg og en som het Andreas (også lærling av noe slag) monterte hver vår dagslys-lampe oppe på platået som skulle lyslegge ham bakfra. Andreas stod der Push skulle stå imens vi stilte inn lampene til å lyslegge best mulig. Bl.a var jeg med å rulle de store lampene fram og tilbake mens ei i etasjen over ropte hvor hun ville ha lyset. De filma fra andre siden av hallen i andre etasje. I dødtiden viste jeg og Andreas hverandre filmer og musikk vi hadde laget. (Han hadde nærmest klippet scener brukbare for actionfilmer ved hjelp av et skytespill.) Jeg gikk og handla lunsj. Denne gangen en større bestilling enn vanlig. En baguett, halvliter farris og frukt til 10 personer: 8 i crewet + Push og agenten hans.

Under selve filmingen, som ikke tok lengre tid enn en snau time, gikk jeg rundt til turister og ba dem skru av blitzen sin når de tok bilder. Lys-flashet kunne ha skapt problemer for klipperne som skulle lage effekter i etterarbeidet. Det gikk som regel greit, og hvis det kom med litt blitz som syntes, så tok de flere tagninger de sikkert kan velge mellom.

Etterpå, mens vi rigga ned, hilste jeg på Pushwagner. Spesiell og hyggelig fyr! Vi kveila sammen alle kablene og skjøteledningene vi hadde dratt ut, bar ned alt vi hadde båret opp og rulla alt utstyret ut igjen. Jeg ringte etter budbilen igjen litt før vi var ferdige, men det tok 3 kvarter før den kom, og når den først kom sa mannen at han ikke hadde plass – det var Pcer i hele bagasjen. (Hva hadde han forventa at han skulle tilbake til rådhuset for?) Uansett løste det seg, vi stabla Pcene oppå hverandre og fikk plass. Fordi det skulle skje noe å rådhuset seinere på kvelden, og andre folk var alt i gang med å rigge i stand til dét, måtte vi være ute av rådhuset seinest 14:30. 14:33 hadde vi stabla ferdig i budbilen og dro, men vi hadde fått utstyret ut i tide.

Jeg har skjønt at det krever mye jobb som tar mye tid, for å få lite film. Det meste av dagen bestod av opp- og nedrigging. I mellom og etter tagningene gikk August og Even rundt og snakka med og filma Push. Jeg har sett timevis av klipp hvor de gjør dette, og dette gjør de sikkert fordi det av og til kommer noen gullkorn som viset hvem denne mannen er. Vi har sikkert alle tenkt tanken «Dét skulle jeg ha filma!» når noe spesielt skjer. Jeg var ikke involvert i dette, fordi jeg ikke ville forstyrre, men jeg gjorde alt jeg blei bedt om og sa fra når jeg var ledig. All bæringa gjorde meg svett i trøya, men det var gøy å få være med og se hvordan filminga av sånt jeg har logga foregikk.

1 kommentar:

  1. Veldig bra innlegg, Matias! Så gøy at du fikk bli med på dette. Søren at jeg ikke visste det, så skulle du hilst Push fra meg :)

    SvarSlett